Motto: Pověz mi a zapomenu; ukaž mi a já si vzpomenu;
ale nech mne se zúčastnit a já pochopím.
Konfucius
Zážitkové vzdělávání je moderní metoda, která využívá přirozený proces učení ze zážitku a jeho následného vědomého i podvědomého zpracování. Proces velmi podobný efektivnímu učení, které přirozeně a nevědomky používají děti, popsal na začátku osmdesátých let David Kolb názorným cyklem. Podle Kolbova modelu probíhá učení zážitkem ve čtyřech důležitých krocích.
- zážitek získaný při řešení úkolu (aktivity )
- zpětné ohlédnutí, ve kterém dojde k sumarizaci a zhodnocení jednotlivých kroků při řešení
- zobecnění získaných poznatků a tvorba konceptu
- aktivní experiment na základě vytvořeného konceptu
Významnou součástí zážitkového vzdělávání je více či méně řízená diskuze účastníků o zážitku - review. Review může být podle typu a zaměření programu velmi rozmanité, od krátkého spontánního sdílení prožitku po aktivitě po praktickou cílenou facilitovanou diskuzi, svou délkou i významem přesahující samotnou aktivitu. V takovém review se zkušený lektor řídí Kolbovým cyklem a nenásilně účastníky provede ohlédnutím za aktivitou a zobecněním získaných poznatků. Nejkvalitnější review jsou završena tvorbou obecného konceptu řešení podobných situací.
V programech postavených na zážitkovém vzdělávání nejprve postavíme účastníky před úkol, který zdánlivě nesouvisí s pracovní činností. Při řešení předloženého úkolu se však často projeví obdobné chování nebo stereotypní postupy jako při pracovní činnosti, které mohou účastníci v review odhalit a dále s ním pracovat. Pro většinu populace je navíc zážitkové vzdělávání nejefektivnější formou učení. Poznatky získané prožitím učební situace si obvykle pamatujeme déle a lépe než poznatky přečtené nebo získané pasivním nasloucháním na přednášce.
Příběhy z praxe: